خسرو سلیمی نیا در گفتگو با ایران سپید در خصوص وضعیت ورزش نابینایان در استان آذربایجان شرقی گفت: 5 هیأت فعال در استان ما وجود دارد که شهر های تبریز، میانه، مراغه، مرند و هشترود را شامل می شود.

وی افزود: 9 رشته ورزشی را در بخش آقایان و 4 رشته در بانوان را تحت پوشش داریم که در مجموع 300 نفر در حوزه ورزش حرفه ای و 300 نفر در بخش ورزش همگانی فعالیت می کنند. سلیمینیا از کوهنوردی به عنوان یکی از فعالترین رشته های ورزش همگانی این هیأت اشاره کرد و اظهار داشت: تیم کوهنوردی ما شامل 15 نفر از نابینایان استان است که تا کنون توانستیم دو بار به قله دماوند صعود کنیم. همچنین 7 صعود به قله سبلان، 14 صعود به قله سهند، یک صعود به قله تفتان در سیستان و بلوچستان و فتح قله کلیمانجارو در کشور تانزانیا در سال 84، یکی دیگر از افتخارات تیم کوهنوردی نابینایان استان آذربایجان شرقی بوده است.

وی در خصوص زیرساخت های ورزش نابینایان در آذربایجان شرقی گفت: تا پیش از سال 1390 مجبور بودیم از سالن های بهزیستی، اداره ورزش و جوانان یا بنیاد جانبازان استفاده کنیم. اما به مدد دولت نهم و دستور آقای احمدینژاد، یک سالن چند منظوره ساخته شد و در سال 90 در اختیار هیأت قرار گرفت. خوشبختانه در این سالن بیشتر رشته ها را تحت پوشش داریم. یک اتاق برای شطرنج، سالن جودو، سالن فوتبال پنج نفره و گلبال و همچنین تمرینات دو و میدانی و بدنسازی در مجموعه ورزشی ما وجود دارد. سلیمینیا بیان کرد: در سایر شهرستان ها سالن اختصاصی نداریم و ورزشکاران سالن های اداره ورزش و جوانان را در هفته اجاره می کنند. البته گاهی اوقات روز های جمعه به تبریز می آیند و از مجموعه چند منظوره تبریز استفاده می کنند و گاهی مسابقاتی را نیز میان نابینایان استان برگزار می کنیم.

رئیس هیأت ورزش نابینایان استان آذربایجان شرقی در خصوص استعدادیابی این هیأت گفت: حدود 5 سال است که مربی استعدادیاب داریم و آنها به مدارس ویژه نابینایان مراجعه می کنند و بسته به استعداد هر فرد، آنها را به مربیان رشته های مختلف معرفی می کنند. در رشته دو و میدانی فعالیت های گسترده داریم و حتی در حال حاضر با وجود کرونا تمرینات تیم دو و میدانی ما در فضای باز هر روز پیگیری می شود. امیدواریم امسال سه نفر را در این رشته در تیم ملی داشته باشیم.

سلیمینیا در پایان به دوچرخه سواری به عنوان یکی دیگر از رشته های فعال هیأت آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: 6 سال است که در سالگرد رحلت امام مسیر 720 کیلومتری تبریز تا حرم امام را به مدت 5 روز با دوچرخه های دو نفره رکاب میزنیم.

©کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به سایت فدراسیون نابینایان جمهوری اسلامی ایران می باشد.

arrow icon    arrow icon