شنبه 17 آبان 1399 - 11:43
مهدی رفعتی نیز یک معلم نابینا با شرایط خاص است که به مدت ۲۰ سال به تدریس مشغول بوده و برای دانش آموزان نابینا و دارای مشکلات جسمی_حرکتی، تدریس میکند.
او در خصوص مشکلات دانش آموزان استثنایی در آموزش مجازی، میگوید: اکنون با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم که ناشی از نادیده انگاری حقوق معلولان و به خصوص نابینایان است؛ یکی از حقوق اساسی افراد دارای معلولیت، حق دسترس پذیری بوده که در قانون حمایت از معلولان کشور نیز اشاره شده است.
دانش آموزان معلول، حق دسترسی به آموزش مجازی را دارند
او میافزاید: بر اساس قانون، افراد دارای معلولیت میتوانند مانند سایر افراد جامعه، از تمامی امکانات و محیطهای مجازی و حضوری بهره ببرند، اما متاسفانه به خاطر تعجیل در برخی امورات و یا عدم نگاه وسیع به استفاده از نرم افزارها و شبکههای مجازی بومی، افراد دارای معلولیت به خصوص مشکل بینایی با مشکلاتی مواجه میشوند.
شاد، مناسب دانش آموزان نابینا نیست
رفعتی با بیان اینکه فضای مجازی برای آموزش نابینایان مناسب نیست، ادامه میدهد: برنامه شاد با نهایت بیانصافی برای نابینایان طراحی شده است و یک فرد نابینا نمیتواند هیج بهرهای از آن ببرد؛ با وجود اینکه ۹ ماه از شیوع کرونا میگذرد اما تاکنون هیچگونه قدم اساسی برای دسترس پذیری برنامه شاد برای نابینایان انجام نشده است.
او که خود دارای مشکل بینایی است و نمیتواند برای تدریس از شاد استفاده کند، اظهار میکند که تا زمان مناسب سازی این برنامه، مجبور به استفاده از سایر پیام رسانها است.
او میافزاید: انتقاد از موضوع عدم مناسب سازی برنامه شاد، به مراجع دولتی و وزارت رسیده است، اما در راستای اینکه هنوز در استفاده از فضای شاد برای افراد دیگر مشکل وجود دارد، فعلا نوبت به مناسب سازی برای نابینایان نرسیده است.
مشکل عدم وجود کتاب بریل کافی و اشکالات چاپی بالای این نوع کتابها
به گفتهی این معلم، عدم وجود کتابهای بریل به میزان کافی، یکی از مشکلات دیگر نابینایان برای یادگیری است. حتی اشکالات و مطالب غلط چاپی در کتابهای چاپ شده به خط بریل نیز نسبت به سایر کتابها زیاد است و در تولید کتابهای صوتی هم مشکل وجود دارد.
او میگوید: با وجود مشکلات اساسی در یادگیری نابینایان اما این قشر، فرهیختهترین قشر معلولان هستند و به درجات بالای علمی میرسند؛ اما کوتاهی که در آموزش این افراد انجام میگیرد، حتما در زندگی علمی آینده این قشر تاثیر میگذارد.
او در خصوص محتواسازی برای معلولان نیز اظهار میکند: نابینایان میتوانند برخی محتواهای درسی که دانش آموزان عادی استفاده میکنند را مورد استفاده قرار دهند، اما چندان هم کارساز نیست.
رفعتی، متذکر میشود: تشویق صرف افراد دارای معلولیت به کسب علم و تحصیل باعث کاهش رغبت برای تحصیل میشود، در واقع باید در کنار درس، نیازهای مهارتی نیز بیشتر مدنظر قرار گیرد؛ مثلا میتوان در کنار دروس علمی، کلاسهای موسیقی برگزار کرد تا یک محیط لطیف برا دانش آموزان ایجاد شده و اشتیاق به تحصیل افزایش یابد.
تنها راه اشتغال نابینایان، تحصیل علم است
او در خصوص اهمیت تحصیل افراد دارای معلولیت، میگوید: یک فرد عادی میتواند در هر حالتی به درآمد برسد و شغلی داشته باشد، اما برای یک فرد معلول، فضای بستهای از لحاظ مقبولیت اجتماعی وجود دارد و این قشر فقط میتوانند، قابلیت خود را از راه کسب مدارج عالی تحصیلی نشان داده و درآمدی کسب کند.
خانوادهها و به خصوص مادران دلسوز، در این روزهای کرونایی مسئولیت تدریس و یادگیری فرزندان خود را هم برعهده گرفتهاند و پا به پای فرزندان، درس میخوانند تا آنها را در دریافت علم و دانش تشویق کنند. اما والدین دانش آموزان استثنایی باید زحمتی چند برابر را متحمل شوند و حتی برخی به جهت داشتن معلولیت از کمک به فرزند خود ناتوان هستند.
دانش آموزان نابینای متوسطه دوم، کتاب ندارند
مادر یکی از دانش آموزان استثنایی مدرسه مردانی آذر تبریز نیز در این رابطه به ایسنا میگوید: پسر من نابینای کامل و کم توان ذهنی است که اکنون در مقطع متوسطه دوم پیش حرفهای درس میخواند، ولی کتاب ندارد.
او میافزاید: معلم ابتدا، عکس کتاب را برای من میفرستد، من روخوانی میکنم و فرزندم با خط بریل مطالب را مینویسد و سپس، مطالب نوشته شده را خودش میخواند و ضبط کرده و به معلم ارسال میکنیم، در حالی که قبلا خودش به تنهایی درس میخواند و بنده دخالتی نداشتم؛ اکنون در برخی مواقع انجام یک تکلیف سه ساعت طول میکشد و واقعا خسته میشویم.
فرزند نابینای این خانم که دانش آموز کلاس دوازدهم رشته کامپیوتر و خدمات اداری است و نیاز به کارهای عملی دارد؛ حتی سال گذشته نیز با نرم افزار ورد کار میکردند اما اکنون در خانه حتی یادگیری ریاضی هم برایش سخت شده است. وی، از نحوهی تدریس درس ریاضی در بستر مجازی راضی نیست و میگوید که یادگیری درسهای مفهومی به صورت مجازی برای دانش آموزان استثنایی سخت است و نمیتوان با فایل صوتی معلم، ریاضی یاد گرفت.
علی اصغر نیز دیگر دانش آموز کلاس پنجم بوده و نابینای کامل است؛ او کتابهای خود را تهیه کرده و همراه با مادرش درس میخواند و تمام تلاش خود را میکند تا به نحوی مطالب را یاد بگیرد اما نمیخواهد که مادرش اذیت شود. مادر او شاغل است و اکنون در مرخصی به سر میبرد و تمام وقت خود را به یادگیری فرزندش اختصاص داده است.
مادر وی به ایسنا میگوید: معلم، درس را به صورت فایل صوتی ارسال میکند، اول خودم درس را یاد میگیرم و سپس مطلب را به فرزندم انتقال میدهم؛ برای درسهای حفظی، کارمان راحت است اما دروس تفهیمی را هیچ وقت نمیتوان تنها با فایل صوتی یاد گرفت.
گاهی از صبح تا شب باید درس بخوانیم
او میافزاید: علی اصغر، دو ساعت در روز کلاس دارد و همراه با بنده درس میخواند، گاه تا شب طول میکشد تا مفهوم یک مطلب را یاد بگیرد.
میخواهم فیلسوف ریاضی شوم
محمد دیگر دانش آموز نابینا در کلاس نهم است و استعداد بالایی در درس خواندن دارد. او به ایسنا میگوید: سعی میکنم اغلب درسها را خودم بخوانم، اما با این حال، مادرم در پرسش و درک دروس حفظی کمک میکند. ریاضی، راحت ترین درس برای من است و میخواهم در ریاضی پیشرفت کنم و فیلسوف ریاضی شوم.
او اضافه میکند: هر یک از روشهای تدریس مجازی و حضوری یکسری معایب و مزایایی دارد، مثلا در تدریس دروس ریاضی، زبان و عربی، آموزش مجازی جواب نمیدهد و باید حتما با حضور معلم فرا گرفته شود ولی برای یادگیری دروس حفظی مشکلی در آموزش مجازی وجود ندارد.
محمد در خصوص مشکلات نابینایان در اپلیکیشن شاد، اظهار میکند: نابینایان برای استفاده از هر نرم افزار و برنامهای، باید صفحه خوان داشته باشند. بزرگترین مشکل برنامه شاد این است که، قابلیت صفحه خوانی ندارد، در نتیجه امکان درس خواندن در شبکه شاد برای نابینایان وجود ندارد و مجبور هستیم تا از سایر پیام رسانها استفاده کنیم.
او ادامه میدهد: در کلاسهای قرآن، آواز و ... هم شرکت میکنم و در اوقاف فراغت، در خانه شطرنج بازی میکنم، اما تفریح چندانی ندارم.
مادر محمد نیز اشاره میکند: پسرم، قاری قرآن است و در مسابقات اسرا و مسابقات کشوری همخوانی دانش آموزان، مقام کسب کرده و در حال حفظ کل قرآن است و در زمینه هنری نیز فعالیت میکند.
او میافزاید: محمد، پس از ابتلا به یک بیماری که در هفت سالگی، دچار شده بود، مشکل بینایی پیدا کرد و پس از انجام چند عمل، نابینای مطلق نشد.
او میگوید: من و پدرش همواره برای درس خواندن و کسب مهارت، محمد را تشویق کردیم و او نیز تمام تلاش خود را کرده تا بدون مانع و مشکل، موفق شود.
فقط رشته انسانی و کامپیوتر در دوره متوسطه دوم ارائه میشود
به گفتهی مادر، فقط رشتههای انسانی و کامپیوتر در دوره متوسطه دوم استثنایی ارائه میشود، زیرا رشتههای ریاضی و تجربی تخصصی بوده و امکان یادگیری دانش آموزان استثنایی بسیار سخت است. در این راستا نیز یک دانش آموز استثنایی برای ادامه تحصیل در سایر رشتهها، باید به مدارس عادی برود. این درحالی است که محمد نیز عاشق ریاضی است و حتی دانش آموزان دیگری نیز هستند که میخواهند ریاضی بخوانند اما آموزش و پرورش قبول نمیکند.
يكشنبه 23 خرداد 1400 - 12:56
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 09:33
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 09:33
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 09:34
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 14:53
يكشنبه 9 خرداد 1400 - 15:05
يكشنبه 9 خرداد 1400 - 15:00
جمعه 7 خرداد 1400 - 09:34